Počítač blízké budoucnosti

17. září 2005 v 17:50 | Michal Illich |  Mimo
Je víkend a tak je tu můj první příspěvek do rubriky Mimo.
Otázka: Jak budou vypadat počítače blízké budoucnosti?
Odpověď: Nijak. Nebudou vůbec vidět.
Pokud vám přijde odpověď nereálná či přitažená za vlasy, rozklikněte si článek a myslím, že po jeho přečtení mi dáte za pravdu.

Současná běžná počítačová sestává z:
  • 4 kusů (počítač, monitor, klávesnice, myš)
  • 6 kabelů (napájení počítače, napájení monitoru, data k monitoru, kabel od klávesnice, kabel k myši, sítový kabel)
během krátké doby se tento počet zredukuje v běžných případech na:
  • 3 kusy (monitor, klávesnice, myš)
  • 1 kabel (napájení k monitoru)
Tedy zmizela většina kabeláže a to, čemu dnes říkáme počítač (taková ta bedna se spoustou komponent uvnitř). Pojďme se podívat, jak by k tomu mohlo dojít a čím by mohla být nahrazena:

Integrace komponent

Většina čtenářů pamatuje doby, kdy počítače měly samostatné zvukové karty, síťové karty, grafické karty, telefonní modemy a tak dále. Když chcete koupit počítač dnes, tak už je víceméně vše na základní desce - síť a zvuk prakticky vždy, grafická karta často. A kvalita se zvyšuje: síťovky jsou dnes gigabitové, zvukovky 7.1 kanálové, integrované grafické karty také už mají kvalitu uspokojivou pro práci a sváteční hráče (třeba linuxový Quake 3 běží na Intel GMA 900 rychlostí 90 snímků za vteřinu). Specialisté a fandové si mohou dokoupit karty pro vyšší kvalitu grafiky i zvuku, ale většina lidí to dnes už nedělá.

Postupné zmenšování

Když vyřadíte většinu karet, tak se celková velikost počítače zmenší. Pro ilustraci - napravo je můj bývalý počítač, nalevo můj současný (a stejně tak vypadají všechny nové počítače v Jyxu):
a tímto zmenšením to nekončí...

Smrt optických jednotek

S optickými mechanikami se ještě budeme setkávat dlouho - ať už jako CD, DVD, BluRay či HD-DVD. Ale čeká je myslím stejný osud jako disketové jednotky - tedy velmi pomalý, ale jistý zánik. Podrobnější rozbor bych si nechal na jindy, ale když to shrnu: jsem přesvědčen, že v konkurenci paměťových karet a Internetu neobstojí.

Pevný disk odchází...

Tahle změna bude trvat dlouho. Ne proto, že by byla technicky složitá (to vůbec ne), ale protože vyžaduje změnu myšlení u lidí (to je vždycky potíž).
  1. Jde o to, že harddisk nepotřebujete mít uvnitř počítače. Podívejme se na čísla: rychlost disku je maximálně 70 MB/s (pro malé soubory ale několikanásobně méně), rychlost gigabitové síťové karty je 120 MB/s. Tedy zvládne přenášet data rychleji, než se načtou z disku. Pevný disk tedy může být ve špajzu, na záchodě, ve sklepě, na půdě, v garáži, šatníku, skladu, serverovně, recepci, předsíni, prostě úplně kdekoliv. Aspoň nebude slyšet.
  2. Vlastně jde o to, že harddisk nebudete potřebovat vůbec. Co na něm vlastně máte tak zajímavého? Operační systém a programy? Ale vždyť přece stejný systém a programy používají tisíce či miliony jiných lidí. Stačí tedy, když bude uložen někde mimo váš počítač a bude k nim přistupovat více lidí najednou - budete software sdílet a ušetříte za disky a možná i za licence. Máte tam kradená videa a hudbu? Ale vždyť se všichni díváme na totéž - tak to pojďme také sdílet (a nejlépe legálně). Máte tam maily? Ale to je také zpátečnické, radši použijte webmail. Nic vás nestojí a ještě k mailům budete moci přistupovat odkudkoliv. Máte tam vlastní tvorbu (dokumenty, fotky)? Ok, to jsou věci, které zatím nechcete hodit na net (ani do chráněných služeb), to chápu. Ale troufám si tvrdit, že u většiny lidí se vlastní tvorba vejde do flashové paměti (dnes dosahují kapacit 4GB a zdvojnásobují se každý rok).
Tedy abych to shrnul - pevné disky postupně "odejdou" z počítače - nejdřív jen v rámci bytu, domu či firmy, ale postupně se budou dál vzdalovat a více sdílet. Vyžaduje to "tlustší" síťové linky, ale přinese to úspory, ticho, sdílení a flexibilitu.

Co nám zbylo?

Moc toho není - základní deska, procesor a paměť. A to můžeme všechno spojit do jediné komponenty, třeba takto:
Na obrázku je Nano-ITX deska od firmy VIA. Procesor je integrovaný, paměť se přidává do toho bílého slotu. Deska měří jen 12x12 cm. VIA už půl roku slibuje, že desku začne prodávat, ale ještě se tak nestalo.

Kam s ním?

Máme-li desku podobnou té z předchozího obrázku (ale nejlépe ještě menší) a nepotřebujeme-li pevný disk, přídavné karty ani optické mechaniky (jak jsem psal výš), potřebujeme ještě samotnou bednu? Jistěže ne! Kam tedy desku strčíme?
  • do klávesnice - aneb návrat ke starým počítačům jako Atari (a víceméně všem dalším z počítačových začátků). Zní to slibně, ale byl by potřeba napájecí kabel.
  • do podstavce monitoru - aspoň se plochý displej nebude kácet. Tímhle bychom vyřešili dvě mouchy jednou ranou.
  • za monitor - tam nebude vidět a je k dispozici větší plocha. Také dobré.
Obě možnosti umístění základní desky do monitoru se mi líbí. Popravdě řečeno, je jedno, která bude použita. Jedním z důsledků miniaturizace stejně bude, že běžný uživatel nebude vědět, kde samotný počítač je. Bude za počítač považovat monitor (beztak to někteří laičtí uživatelé dělají už dnes), a vlastně nebude daleko od pravdy.

Drobky na konec

  • kabely - jak se zredukuje počet kabelů ze současných šesti na budoucí jeden asi tušíte: tím, že jsme spojili počítačovou bednu a monitor, tak ubyly dva. Kabely od klávesnice, myši a sítě zmizí prostě tak, že budou nahrazené bezdrátovým přenosem.
  • zvuk - článek je beztak už dost dlouhý a složitý, tak jsem úplně vypustil pasáže o zvuku
  • periferie - o budoucnosti klávesnic a myši by se dalo také leccos napsat, ale kdyžtak někdy jindy
Hezký zbytek víkendu...
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Petr Mašát Petr Mašát | E-mail | 17. září 2005 v 18:33

Ahoj,

naprostý souhlas s článkem. Co se týče zvuku, tak už jsem kdesi na netu viděl kompletní zvukovou sestavu bez kabeláže. Prostě to běželo na rádiových vlnách.

2 Filip Nekvinda - neki - Filip Nekvinda - neki - | E-mail | Web | 17. září 2005 v 18:36

Moc pěkný článek, opravdu!

Jen bych měl drobnou připomínku k bodu dva u HDD. Nevím, zda to s tím sdílením je až tak reálné. Nicméně sám Michale píšeš, 'že u většiny lidí se vlastní tvorba vejde do flashové paměti (dnes dosahují kapacit 4GB a zdvojnásobují se každý rok)', proč tedy místo HDD nevyužívat právě tyto paměti? :)

Tobě také pěkný víkend ;)

3 AndyK AndyK | Web | 17. září 2005 v 18:57

[2] Já si myslím, že sdílet cokoli nebude problém. Nějaké web-based aplikace se koneckonců vyrábějí už teď, takže v budoucnu bychom mohli používat Online Office stejně tak, jako dnes používáme GMail.

K Tvé druhé připomínce ohledně flash pamětí, předpokládám, že se ptáš, proč je nepoužíváme místo HDD již dnes. Inu proto, že ačkoli dokumentů máme zhurba 4GB (já mam jen 6GB fotek, kdo ví, kolik dalšího původního obsahu), pořád musí naše počítače na "něčem" běžet - a to jsou Windows, Linux, zkrátka nějaký operační systém.

Jako dobré řešení bych viděl něco na způsob bankomatů - zkrátka v knihovnách, kavárnách, nebo i doma, by byly terminály, ke kterým by se člověk přihlásil a veškeré vybavení potřebné k práci by již měl připravené (a ty svoje   "privání data" by strčil do čtečky v terminálu - což takhle něco podobného jako kreditka - autorizace i databanka v jednom?). Tak by se mi to líbílo..

4 Filip Nekvinda - neki - Filip Nekvinda - neki - | E-mail | Web | 17. září 2005 v 19:02

[3] Ostatně máte oba pravdu, nemuselo by to být tak těžké, to sdílení :))

Má druhá připomínka směřovala spíše do dob budoucích - proč bychom místo sdílení nemohli používat flash paměti, které, jak Michal píše, se zvětšují každým rokem, v budoucnosti už by se tedy mohlo jednat o slušné stroje, na které by se vešel i ten OS.

Terminály - dobrý nápad :)

5 AndyK AndyK | Web | 17. září 2005 v 19:08

[4] je důležité se sebe sama zeptat - je nutné opravdu všechno tahat s sebou? Nebo je nutné si s sebou vzít to nejcennější, původní, a zbytek streamovat online? Na co bych si s sebou tahal Windows a Office?

6 Tomáš Kučera Tomáš Kučera | E-mail | Web | 17. září 2005 v 19:08

Super clanek, dekuji za nej :-)

7 Michal Illich Michal Illich | E-mail | 17. září 2005 v 19:35

[2]: "proč tedy místo HDD nevyužívat právě tyto paměti?"

Ano, tak jsem to myslel. Pevné disky z počítačů zmizí a místo nich se budou používat dvě věci:

1. vzdálená úložiště dat (pro sdílený obsah jako je software, filmy a hudba)

2. a flashové paměti (pro osobní potřebu).

8 Michal Illich Michal Illich | E-mail | 17. září 2005 v 19:43

[7]: Ještě upřesním - ty pevné disky zmizí z osobních počítačů, v těch vzdálených úložištích budou používané ještě nějakou dobu.

9 Bochi Bochi | Web | 17. září 2005 v 20:00

Já bych to s tím "vymřením" harddisků neviděl tak žhavě. Myšlenka sdílení (téměř) všeho se těžko prosadí

- vždycky bude nemalá část lidí chtít mít něco u sebe (minimálně kvůli nezávislosti na síti)

- ne každý bude ochoten důvěřovat bezpečnosti takových dat, co se týče webmailu

- webové rozhraní pořád nesrovnatelně méně komfortní než emailový klient

- přenosová rychlost disku je víceméně garantovaná, přenosová rychlost síťové karty o ničem nevypovídá; a málokdo má dneska (a ani v nejbližší budoucnosti to nebude lepší) připojení v deítkách Mbps.

A na otázku, proč HDD nenahradit flash pamětí - za prvé, jak už tu někdo psal, 4GB není ani na vlastní data moc (doma mám, hlavně ve fotkách, okolo 6GB, v práci mi přibývají data rychlostí desítek MB denně, a to nemluvím o těch, co si zpracovávají digitálně vlastní video). A za druhé, cena HDD a Flash za 1MB je řádově zcela odlišná. To se samozřejmě může změnit, ale rozhodně bych to neviděl na "blízkou" budoucnost, spíše tak v horizontu 15-20 let. V přenosných zařízeních flashky nebo podobné technologie jistě začnou kralovat již dříve, ale u desktopů se HDD udrží podle mě ještě hodně dlouho.

10 Bochi Bochi | Web | 17. září 2005 v 20:01

Malá oprava: přet tím "co se týče webmailu" měla být odrážka.

11 Filip Nekvinda - neki - Filip Nekvinda - neki - | E-mail | Web | 17. září 2005 v 20:01

[5] Na to nedokáži nějak smysluplně odpovědět, přece jen však subjektivně musím říct, že bych měl jakousi větší vnitřní "jistotu", když bych měl OS atd s sebou.. no nevim :)

[7],[8] Ok. A Michale, prosímtě, co je to za mini-počítač (na obrázku)?

12 tark tark | Web | 17. září 2005 v 20:31

Mno, u mě fotky přibývají tempem tak 800MB/měsíc, i když jsou vyjímky jako 2-3GB/měsíc (upozorňuju, že jeden soubor má 800kB) a jak koupím lepší foťák, tak několik mega...

Každopádně zatím flash paměti nebodujou. PRoč? Mají o dost menší počet zápisů jak obyč. disk...

13 Michal Illich Michal Illich | E-mail | 17. září 2005 v 22:27

[9]: Víceméně souhlasím. Ale trend se mi zdá jasný - rychlosti internetových přípojek i velikosti flashových pamětí rostou víc než velikost a rychlost pevných disků.

Co se týká zebezpečení dat, tak kvůli tomu se mi zdá pravděpodobné, že "soukromá" data budou i nadále uvnitř počítače a pouze veřejná data (filmy, hudba, software) budou sdílená. A protože soukromá data nyní u jednoho uživatele zabírají méně místa než veřejná (zejména filmy a software), tak se mi pro ně do budoucna flashové paměti jeví jako ideální médium - malé, tiché, rychlé. Samozřejmě počítám s dalším zvyšováním kapacity i rychlosti flashových pamětí.

14 llook llook | E-mail | Web | 17. září 2005 v 22:30
15 whitwa whitwa | E-mail | Web | 17. září 2005 v 23:12

Strkat samotný počítač do klávesnice - to nechci, do klávesnice mlátim co chvílku a to nemluvím o otm když ji uklízím (otočení, vytřepávání boucháním z druhé strany, vysáváním)... já bych to udelal jinak ... pod monitor bych promital klavesnici a jakysi "touchpad" podobne jak to je dnes.. potom by jsme mely pouze monitor :) Není to krása? :)

16 jazzmak jazzmak | E-mail | 17. září 2005 v 23:37

Autorova počítačová sestava budoucnosti je věcí přítomnosti. Nejsou náhodou už nějakou dobu notebooky více prodávané než desktopy? Nemluvě o iMacích apod. Co může někomu chybět na počítači jako je tento..: http://www.engadget.com/entry/1234000560056282

Ale na to, až bude síť rychlejší než disky všudypřítomná (zatím třeba na univerzitách), se už dost těším..

17 llook llook | E-mail | Web | 17. září 2005 v 23:54

[15] pokud tam nebude hard-disk, tak přece třepání nevadí.

18 halogan halogan | Web | 18. září 2005 v 0:07

Co je to za ten novy pocitac prosim?

Dekuji za odpoved.

19 halogan halogan | Web | 18. září 2005 v 0:08

Co je to za ten novy pocitac prosim?

Dekuji za odpoved.

20 JersyWoo JersyWoo | E-mail | Web | 18. září 2005 v 4:05

Přidám taky svoji trošku do mlýna. Koupil jsem si klávesnici s myší Microsoft Wireles Desktop 3.0a cz-verzi(tip: v jednom českém eshopu se dá sehnat za 14 stovek). A mám jenom 4 kabely. 1. Do zásuvky(230v),2. do internetu (1mb), 3.+4. z monitoru do pc. Ta budoucnost není tak daleko. Vemte si jak se dá základní deska + komponenty zploštit, to by se akorát vešlo za lcd monitor, akorát místo 5 cm na hloubku by měl cca 10 cm na hloubku. Proč mít harddisk, kvůli operačnímu systému? Přidám si operační systém na flash nebo dvd k ostatním soukromým datům a nepotřebuji harddisk (aneb vyberte si svoji verzi linuxu live). Nepotřebuji ani diskové(hard) mechaniky, prostě budu mít operační systém(live verzi+soukromá data) na flash disku s připojením usb. Napadají vás další myšlenky, že to o čem se básní jde provozovat již dnes?

21 TimJ TimJ | E-mail | Web | 18. září 2005 v 11:02

[3] Terminály se už používají hodně dlouho, i když zatím většinou jen ve vnitropodnikových sítích či luxusnějších netcafé. Zatím jsou sice samostatně stojící, ale jsou takové velikosti, že nacpat je i do 13" CRT by nebyl sebemenší problém. iMacy už taky většina lidí viděla.

22 Vasco Vasco | Web | 18. září 2005 v 12:23

Sdílet neosobní data(filmy, software)? To se mi moc nezdá z hlediska bezpečnosti. Již dnes se neobejde uživatel počítače bez antivirového software a teď si představte o kolik procent by se zvýšilo šíření virů kdyby byly všechny tyto data sdílené...

23 Michal Illich Michal Illich | E-mail | Web | 18. září 2005 v 14:18

[11], [18]: Ty menší počítače, co teď v Jyxu používáme, jsou Shuttle SB83G5.

http://eu.shuttle.com/en/DesktopDefault.aspx/tabid-72/170_read-787/

[22]: "Již dnes se neobejde uživatel počítače bez antivirového software" - ale obejde, my třeba používáme Linux.

A i ochrana před viry je jedním z důvodů pro popsané sdílení neosobních dat - ty programy se sice spouštějí u vás, ale jsou uložené jinde. A tam jinam nemáte právo zápisu (to má jen správce daného úložiště). Tedy vy jakožto uživatel nemůžete zavirovat ostatní.

[20]: "o čem se básní, jde provozovat již dnes" - jde, ale blbě. Flashky jsou malé, počítače velké, přípojky pomalé, baterie nedostatečné, procesory nenažrané, větráky hlučné. Pohodlné používání počítačů, jaké tu popisuju, bude ve větším měřítku možné až za několik let.

24 Jiří Sekera Jiří Sekera | E-mail | Web | 18. září 2005 v 15:11

http://www.apple.com/imac/

http://h18000.www1.hp.com/products/tabletpc/tc1100/

Klávesnice a myš, repro-soustava a datová síť už mohou být bezdrátové. Data už mohou téct běžnou elektrickou sítí. Flash paměti už taky nejsou překážkou...

25 Michal Illich Michal Illich | E-mail | Web | 18. září 2005 v 17:53

[24]: Apple je skvělá firma. Jejich nové počítače jdou jednoznačně tím správným směrem. Už si vyzkoušeli oba v článku popisované způsoby umístění - do monitoru i do stojanu monitoru. Ale pořád to není ono - ten iMac se údajně přehřívá a rozpaluje displej do žluta, navíc ten počítač není lehce vyměnitelný. Představoval bych si to spíš tak, že vzadu na monitoru bude místo, a vy tam "počítač" (to jest základní desku s integrovaným procesorem a pamětí) jen zacvaknete.

26 Michal Illich Michal Illich | E-mail | Web | 18. září 2005 v 17:56

[24] "Data už mohou téct běžnou elektrickou sítí. Flash paměti už taky nejsou překážkou..."

Mohou téct, ale jaksi netečou. Alespoň ne ke mně nebo k vám.

Velikost současných pamětí jako překážku tedy vidím. 4GB je absolutní novinka a zatím je jen v iPod nano. Abych přešel z pevného disku na flash, tak bych osobně potřeboval tak 16GB. Což tu bude až odhadem za 3 roky.

27 SQi SQi | Web | 18. září 2005 v 20:08

Jo Flash paměti by to chtělo větší...

28 Milan Prokeš Milan Prokeš | 19. září 2005 v 6:58

bla bla bla... Michale, prosím, ať tento blog zůstane tematický. Není třeba se nějak vymezovat vůči Lukačovičovi, který si hraje na vizionáře a elitu a přitom na to nemá ani znalostně ani lidsky.

29 tark tark | Web | 19. září 2005 v 20:07

[23] Procesory nenažrané, větráky hlučné ... Ale pánové, neznáme notebooky? Takový Intel Centrino je třeba úplně v pohodě, sedím u toho a v poklidu si pracuju a o větráku nevím :)

30 Jan Tichý Jan Tichý | E-mail | Web | 21. září 2005 v 11:07

"Většina čtenářů pamatuje doby, kdy počítače měly samostatné zvukové karty, síťové karty, grafické karty, telefonní modemy a tak dále"

No, a z doby ještě před tím pamatuju počítače, které měly všechno pod klávesnicí -- ZX Spectrum, Atari, Commodore anebo i můj velký oblíbenec, při vzpomínce na nějž vždy zaslzím dojetím, úžasný IQ 151. Takže to, co popsuješ, je prostě jenom návrat ke kořenům.

Ale zase všeho moc škodí, pevná integrace všeho na jednu desku se mi osobně vůbec nelíbí, dnešní IBM počítače získalý své rozšíření mimo jíné právě díky svému "lego" přístupu, kdy si každý BFUčko může prostým zacvaknutím vyměnit prakticky jakoukoliv komponentu, bez pájení či zkoušky z vyhlášky 50...

31 Víťa Víťa | E-mail | Web | 22. září 2005 v 0:15

Vesměs souhlasím, ale jediná výhrada je co se týče disků. Pracuju s hudbou a videem, o fotografiích ani raději zmínka. Za flash -paměti bych se zatím nedoplatil. Vždyť potřebuji mít stálý přístup k několika TB dat. Takže u mě zatím soukromé diskové pole vyhrává. Ale technice zdar, ať je stále dokonalejší. :-)

32 Jerry Anderson Jerry Anderson | E-mail | 24. září 2005 v 18:37

Viem si živo predstaviť, ako to všetko funguje. Ak si teda domyslím Tvoju myšlienku, o pár rokov prídem do izby, vyberiem klávesnicu s dotykovým displayom zo zásuvky, sadnem si na posteľ, alebo niekde tak, aby sa na stenu mohol premietať obraz z premietačky zabudovanej na klávesnici. Tým by som chcel upresniť, že počítačom by sa dala nazvať klávesnica. Pripojenie na reproduktory by bolo samozrejme rádiové a ostatné spojenia dátového charakteru cez blue tooth, alebo iné. Už sa na to teším.

33 Jarda Jarda | E-mail | 4. října 2005 v 14:24

Souhlasím s Vámi. Proč bychom měli používat zakoupený software, když můžeme platit za pronájem při jeho sdílení. Proč se spoléhat na vlastní bednu, když je tu do budoucna možnost vytvořit si 100% závislost na síti? Už teď tancujeme jak velký Bill píská, tak proč nenaplnit jeho vizi centrálních aplikací do kterých nás naše božstvo rádo pustí, pokud budeme mít tento měsíc zaplaceno? Využívat PC soběstačně je kacířská myšlenka stejně jako chtít vyměňovat nevyhovující kartu, když si můžu, nebo ehm musím rovnou koupit celý počítač. To je lepší. Dávat lidem možnost volby jak si sami nakonfigurují PC, nebo dokonce dopustit, aby zcela mimo kontrolu pracovali občas offline na svém PC je nejen nebezpečné, ale také ekonomicky nezajímavé. Je to houby kšeft, když si každý dělá co se mu zlíbí. Kdyby se povedlo, že nikdo si bez sítě ani neu..., bude to o něčem jiném. Nikdo pak nebude pochybovat o nezbytnosti libovolně stanoveného paušálu za provoz sítě, stejně jako nepochybujeme o nutnosti platit za pohonné hmoty. Každý snadno pochopí nutnost takových opatření, neboť objemy přenesených dat jsou nepochybně mnohem vyšší. Ano chci se dívat na to stejné, co všichni ostatní a chci už konečně skoncovat s lidmi, kteří si bez použití jediné správné centrální databáze vymyslí třeba nějakého tučňáka a pak komplikují všem ostatním život a nutí je přemýšlet o něčem, co už dávno mohli dostat tím bezkonkurenčně nejlepším způsobem nalinkováno. Kdyby ten rebel neměl svůj disk, nebo ho měl dostatečně malého, tak by se nám tohle snad nestalo. Jen jednoho boha míti budeš. Toužím po globálním celosvětovém nástroji na vymývání mozků a doporučuji každému nechat si pouze cca 4 GB soukromých fotek. Nač se šťourat v nějakém open-source, když je tu možnost využít hotovou, nejlépe patentovanou službu. To vše mi stojí za to, abych měl o jednu, nebo dokonce více beden na stole méně. Doporučuji také článek na http://www.infojet.cz/view.php?cisloclanku=2004031901

34 Sc@ry Sc@ry | E-mail | Web | 18. října 2005 v 17:03

ja bych to videl zhruba tak, že by existovaly pouze stoly s rámečkem, do kterého by uživatel vložil srolovatelný displej s několika gigovou flash pamětí na osobní data, ta by byla bezdrátově spojena s PC integrovaným v klávesnici, myš by byla připojena asi kabelem ke klavesnici, aby nebylo zbytečne potřeba napajeni navic (nebo bezdrat s dokovanim do klavesnice). jinak az to bude takhle, tak to stejne pomalu prejde zase zpatky - ze sdileni na netu domu a casem zase opacne :-)

35 Vit Kouba Vit Kouba | E-mail | 7. listopadu 2005 v 16:42

Budoucnost je mnohem nepochopitelnější protože se člověk promění ve velikánský mozek o váze 100 Kg a on se bude množit dělením a bude napojen na tisíce informačních systémů najednou a bude řídit  mnoho robotů. Mozek se na rozdíl od stroje dokáže neustále měnit a v tom je jeho výhoda díky které on zvítězí nad technickými počítači. Vše co je nám dnes svaté tomu se zítra budeme smát tak jako se smějeme  počítadlu kde jsou kuličky! V.Kouba

36 Vit Kouba Vit Kouba | E-mail | 7. listopadu 2005 v 16:45

Ten kdo je silnější duševně a tělesně má příleži-tost a on ji využije a tak na druhých parazituje a samozřejmě si to i dokáže krásně zdůvodnit! Cesta k internetu je spojená s pochopením programová-ní, kdy víme jak systém pracuje a umíme si systém nastavit tak aby dělal to co chceme. První program který technik vytvořil, byl program který sloužil na vytváření vzorů u látky která se tkala, šlo většinou o karty kde byly otvory a rozmís-tění otvorů vytvořilo vzor na látce. Tento systém se osvědčil a tak se karty s otvory používali po-měrně dlouho, například i na sčítání obyvatelstva v USA. Potom nastoupil záznam na magnetické médium a ten se používá i dnes u pevného disku. Je zde ještě záznam na CD a DVD disky, kdy světelný paprsek čte číselně zapsané informa-ce a počítač tyto informace podle programu vy-hodnocuje. Programátor zaznamená na nějaké médium informace a ony slouží následně k tomu že systém koná to co chceme, je to jako když nastavíte program u vaší pračky a ona potom vypere prádlo.

64.Profesionální programování

U programování se používá systém kroků, kdy každý krok spustí nějakou akci a když akce skončí spustí se další akce. Ovšem jak tak kráčíte najednou je zde překážka a vy se zastavíte pro-tože nevíte jak onu překážku zdolat. Programo-vání je spojené se zdoláváním mnoha překážek a odborně se tomu říká odladění programu tím, že se program vyzkouší v nejrůznějších situacích a potom se chyby odstraní. Možná si řeknete proč programátor nenapíše program tak aby zde nebyla žádná chyba, proč zde není program který by chyby odhalil a opravil? Je zde problém v tom, že to co teoreticky funguje, to v praxi nefunguje, protože teorie počítá s ideálními podmínkami a ty v praxi nejsou. Ideologické organizace mají také před volbami krásné programy a ony po volbách nefungují, protože ony programy nepočítali se špatnými podmínkami, ve kterých se budou použí-vat. Programátor odhaduje jaký tah v šachové hře učiní protihráč, ale mnohý protihráč učiní nezvyklý tah se kterým programátor nepočítal. Pokud by měl program počítat se všemi možnostmi které může protihráč použít, nejspíše by tento program byl; velikánský, drahý, pomalý, a tak by si jej nikdo nekoupil.

37 Vit Kouba Vit Kouba | E-mail | 7. listopadu 2005 v 16:50

Uživatel bude používat jenom jakési rychlé rozhraní napojené na jeho helmu a na průhledném štítu on spatří to co dosud spatřuje na monitoru, klávesnice a myš bude nahrazena jakýmsi velmi jednoduchým herním ovladačem který bude při-pevněn na ruce jako rukavice. Výborné to bude pro motoristy, protože oni si nebudou muset sundávat helmu když sestoupí se svého silného stroje a půjdou do hotelu. Operační systém je vždy vytvářen pro nějaký typ počítače a v tom je onen největší a neřešitelný problém, že každý počítač je trochu jiný a tak jsou zde konflikty které mnohdy končí tím, že musíte počítač vypnout a potom jej znovu zapnout. Operační systém si do paměti bohužel neukládá proč byl vypnut a nesnaží se o odstranění příčin, které k tomu vedly. Je zde sice odesílání chyb do centra kde se operační systém vytváří, ale není zde již pomocná ruka která by uživateli pomohla! Všichni se zajímají jenom o to kdo je první protože chtějí být také první, aby byli v jakémsi centru pozornosti.

38 Vit Kouba Vit Kouba | E-mail | 7. listopadu 2005 v 16:58

Systémovou desku, jejíž velikost je menší než u kreditní karty, představila firma General Micro Systems. Díky ní je možné implementovat výkon stolních počítačů do malých zabudovaných zařízení.

Počítač Spider tvořený jedinou deskou má velikost 7,1 x 4,8 cm a v současné době je ve fázi pilotního testování dvou firem. Teprve na základě výsledků těchto testů a po implementaci připomínek budou nové boardy uvedeny na trh.

Spidery jsou k dispozici ve dvou verzích. První je orientována na malý příkon (ten dosahuje hodnoty 5 wattů) a je osazena 400MHz procesorem PowerPC 440GP. Díky tomu nemusí využívat větrák. Výkonnější verze s 800MHz čipem PowerPC 440GX má příkon 12 wattů. Oba produkty nabízejí dva ethernetové porty (výkonnější model dokonce gigabitový Ethernet), 256 MB paměti SDRAM DDR, 256 KB externí vyrovnávací paměti a 32 KB uživatelské flash paměti.

První testující firmou je Raython. Ta je hodlá umístit do řídících systémů vojenských raket spolu se systémem GPS. Díky této kombinaci by měl být navigační systém výrazně menší než dosud.

Skandinávské aerolinie SAS mají naopak v úmyslu využít Spidery do zábavních zařízení pro pasažéry cestující letadly. Podle plánu SASu by ve vybraných letadlech bylo každé sedadlo vybaveno produktem, který by komunikoval s palubním serverem, a díky tomu umožňoval cestujícímu hrát hry, přistupovat k internetu, sledovat videoprojekci a podobně.

Podle výrobce mají o nový produkt zájem i telekomunikační provozovatelé. Protože Spidery mají rovněž ethernetový port, mohou být údajně využity také jako jednoduché telekomunikační moduly pro prostorově omezená zařízení.

39 Sc@ry Sc@ry | E-mail | Web | 25. listopadu 2005 v 9:34

Vít Kouba: myslím, že to moc prožíváš ;-)

40 Vita Vita | E-mail | Web | 30. prosince 2005 v 18:00

Víceméně souhlasím a jistě máš z části pravdu. Ale vyhovovat to všem nebude. Píšu písničky, natáčím ve studiu, stříhám video a protože jde kvalita zvuku a video stále nahoru (tudíž se zvyšují i datové toky), potřebuji několik TB místa. Zatím. Mám stále málo. Ano, něco je úložní prostor a to se dá řešit nějakým skladištěm dat (asi budoucí vysokokapacitní DVD apod.) ale hodina videa má zatím cca. 14 GB a když stříhám třeba pohádku (nemluvě o studiové práci se zvukem), potřebuji přístup k cca. 600 GB materiálu. Tak ať nám klesají ceny datového prostoru v jakékoliv podobě a všem zdraví, lásku a úspěch v roce 2006. :-)

41 Vita Vita | E-mail | Web | 30. prosince 2005 v 18:03

Pochopitelně k tomu patří kvalitní hardware, digitální mixpult (cca. 1 m2) a externí optická zvuková karta jsou minimem. Vysoce kvalitní reproduktory a midiklávesnice jsou další samozřejmostí. A to vše se prostě do počítače velikosti kreditní karty zatím nevejde. Možná za pár desítek let?

42 Centralway Centralway | Web | 5. ledna 2006 v 16:51

The new PC: evernet and will be wearable.

43 radek radek | E-mail | 24. ledna 2007 v 19:54

hoj lidi,clanek dobrej,hodne zajimavy,zrovna vcera sem premyslel az sem u toho usnul,jaky parametry budou mit pc treba za 40 let kdyz procesory za posledni 5let vzrostly z 1gb na 4gb,ramky z 256 na 1gb,disky z 40gb az na cca 500gb.dyt timto tempem by ty cisla byly proste velky,jo a budou ty parametry pořád růst?nebude v urcitym stadiu konec?až bude třeba grafika her reálná??dik za odpoved i na mail.

mej te se IT.

44 atew atew | 13. srpna 2008 v 23:22

to ze to ma Mac neznamena ze se to rozsiri i k PC.. vzdyt dnesni prumerna vykonna grafika by byla vetsi (pocitam chladic - u takove nv gf280) nez cely lcd monitor :)

45 atew atew | 13. srpna 2008 v 23:24

i tech 120MB/s u hdd je zoufale malo.. moje diskove pole dava neco kolem 260MB/s a stale se hry nacitaji pomalu..

Komentáře jsou uzavřeny.